B-24 Liberator "Lady Be Good"

Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Goto down

B-24 Liberator "Lady Be Good"

Příspěvek  BiGMeaT za Thu 01 Jul 2010, 22:30

Taky mali ale pravdivy pribeh , ked som bol mensi bol som v kniznici a cital som taku ako keby encyklopediu a tam bol malicky text o tomto liberatore a dost ma to zaujimalo ale nebol net a viac knih otom nebolo dostupnych tak ma to teraz napadlo a nasiel som daco na nete tak a tady to je Wink

Dne 4.4.1943 mělo 25 bombardéru typu B 24 Liberator 376.bombardovací skupiny napadnout přístav a okolí města Neapol.Letadla startovala z provizorního letiště Solluch ,které bylo jižně od libyjského města Benghází.Mezi těmito stroji odstartoval i B 24 Liberator výrobního čísla 41-24301 s pojmenováním LADY BE GOOD.
Letadla této skupiny startovala ve 13.30 a nad svůj cíl- přístav Neapol měli zautočit zhruba mezi 19.30 a 20.00 neapolského času ,mělo to být přesně v době západu slunce.Vracet se měli na základnu pozdě večer.Je třeba říct,že na přístav v Neapoli zautočili ten den mezi 14 .00 a 15.00 Flying Fortessy B 17 od 12 .letecké armády ze základen v Alžírsku .Bylo to 106 Létajících pevností celkem.Takže těchto 25 Liberátoru mělo být jakousi druhou vlnou .
Napadnutí Neapole dostalo název –Mise 109


Ale ted konkrétně k Liberatoru LADY BE GOOD.Tento stroj byl přelétnut z Ameriky přes Brazílii do Afriky a byl to v podstatě nový stroj ,který nebyl bojově nasazen.Stejně tak posádka ,pro kterou byla mise 109 první bojovou akcí,kterou chtěli uspěšně zvládnout .Dokonce posádka nešla den pře náletem na pivo ,aby se mohli soustředit na následující akci ,místo toho chodili po svých zkušenějších kamarádech a ptali se jich ,jak se mají chovat v ruzných situacích ,prostě sbírali informace.

Osádka bombardéru

Nadporučík William J. Hatton- pilot a velitel stroje
Poručík - Robert F. Toner-druhý pilot
Poručík - Dp Hays - navigátor
Poručík - John S. Woravka- bombometčík
Tech.seržant-Harold S. Ripslinger-palubní mechanik- střelec
Techn.seržant-Robert La Motte-radiotelegrafista,střelec
Štábní seržant- Samuel E. Adams-ocasní střelec
Štábní seržant-Guy E. Shelley - pomocný mechanik ,boční střelec
Štábní seržant- Vernon L. Moore – pomocný radiotelegrafista,boční střelec


Problémy této mise začly hned po startu z letiště Solluch,jeden stroj odpadl okamžitě a dalších 14 letadel se vrátilo pro poruchu motoru během letu.Tyto poruchy byly časté ,jelikož motory trpěly a zanášely se pouštním pískem .Tyhlety udaje mám z časopisu Letectví a kosmonautika rok 1990 č.5.Ted jsem si pujčil knížku z knihovny o této misi s názvem“ Neštastná mise „z roku 2006 a tam jsou ty udaje trošku jiné.Udajně to mělo být 9 posádek co se vrátily zpět,takže nevím co je pravda.Ale to je v podstatě jedno.

Naše Lady be Good měla problémy s navigací ,odtrhla se ze svazu a hledala cíl na vlastní pěst.Nemohla cíl najít .Byl to jejich první let a tak byla posádka nervozní.Chyba byla i v tom, že navigátor po celou dobu letu nepochopitelně mlčel a prostě nebyl schopný bombardér na cíl navést.Z výpovědí jiných učastníku náletu vyplývá ,že Lady be Good udajně cíle vubec nedosáhla,ale toto tvrzení není jisté.Později uvedu proč.Víme jenom to ,že letadlo otočilo směrem zpět na základnu Solluch.V podvečer se zbývající letadla vrátila na svou základnu v Solluchu ,chyběla jenom Lady be Good.Už v té době muselo být poručiku Hattonovi divné ,že něco není v pořádku a letadlo se konečně spojilo s letištěm v Benina Main .Hatton hlásil že vidí pravděpodobně pobřeží a žádal o zaměření.Kontrola mu dala vektor 330 stupnu severozápadně od základny.Radiostanice v Benině bohužel nemohla zjistit,zda poloha letounu odpovídá 330stupnum nebo reciproční poloze ,která byla 150 stupnu.V době radarového zaměření se Lady be Good nacházela již jihovýchodně od radaru a tragický omyl měřil přesně 180 stupnu.Lady nesměřovala ke svému letišti,ale dál na jih do smrtící pouště.Podstatnou roli v tom sehrál i vítr,který od startu letadla vál z pouště ,ale při návratu letadla z akce se otočil a vlastně ted foukal bombardéru do zad ,cimž byl bombardér rychlejší ,ale o tom posádka vubec nevěděla a dál si myslela ,že jsou nad Středozemním mořem.Ve skutečnosti však už byli nad pouští ,když požádali o zaměření.Vraceli se večer a duny písku považovali za mořskou hladinu.Paradoxem je ,že bombardér přelétal pobřeží nedaleko své základny v Solluchu a jeho motory byly na základně slyšet,ale to už LADY směřovala ke svému tragickému konci v poušti.Z dokumentu je jasné ,že v noci byla aktivována letecká záchranná služba,protože Lady be Good byl jediný Liberátor ,který se nevrátil z akce.Jinak všechny stroje se vrátily i když některé přistáli na ostrově Malta pro poruchy.Chyběla jenom Lady.Při pátrání do vnitrozemí tato možnost nikoho vubec nenapadla.

Jak docházelo palivo,motory umlkaly jeden po druhém.Když pracoval už jen poslední ,který měl zbytek paliva ,rozhodla se posádka vyskočit.Letadlo letělo dál na jeden motor a pomalu ztrácelo výšku až dopadlo do pouště.Letci v domnění že jsou nad mořem ,vyházeli všechny záchranné čluny ,a na sebe si vzali vesty.Nikdo z nich však netušil ,že je od pobřeží dělí skoro 700 kilometru.Vše co zjistili a věděli bylo jenom to že přistáli v poušti a mysleli si že je od pobřeží dělí jen pár kilometru.Ale to byl děsivý omyl.


Ted se přesuneme do roku 1959,kdy skupina Britských ropných prospektoru hledala v této oblasti ložiska ropy, nalezla vrak Lady be Good.Potom přijela pátrací skupina Americké armády a začala zkoumat vrak.Prohlídka místa havárie ukázala ,že stroj musel po opuštění osádky opisovat velký kruh o pruměru několika kilometru a pak dosedl na písčitý podklad po kterém se ještě asi 500m klouzal.Při přistání se zadní část trupu zlomila a dosud běžící poslední motor byl vytržen z lože a ležel 50m od vraku.Odhaduje se ,že letoun po opuštění posádky letěl ještě zhruba 10až 20km než „přistál“.Při pruzkumu zjistili ,že u tří motoru byly spínače zapalování a generátoru v poloze vypnuto a vrtule byly „zapraporovány“.Naopak u čtvrtého motoru byly všechny páčky a spínače zapnuté a páčka přípustě paliva byla daná na plný plyn.Vztlakové klapky ani podvozek nebyly vysunuty.
U jednoho motoru později technici od firmy McDonnell Douglas zjistili ,že byl prostřelen projektilem ráže 20mm,který prorazil a poškodil skřin a náhon vačkového hřídele .Tato okolnost potvrdila teorii ,že letoun cíle dosáhl .I když další piloti jiných stroju to popírají.Nemužeme též vyloučit ,že stroj byl napaden nočním stíhačem.Ale to už se nikdo nedozví.

Otázka je ,co se stalo s posádkou.Letci pravděpodobně ihned vyrazili na cestu k severu v naději ,že za každou dunou uvidí pobřeží,ale jak už jsem psal byla to planá naděje.Lékaři konstatovali, že v daných podmínkách mohli letci přežít bez jídla a vody jen několik dní,což se bohužel později projevilo.

Druhý pátrací tým již prohledával pečlivě prostor na sever od vraku .Ve vzdálenosti 25km od vraku našli pár leteckých bot ,nasměrovaných na sever a vždy po několika dalších kilometrech nacházeli další součásti výstroje.např. padák roztažený ve směru šipky ,která ukazovala na sever.Stále nacházeli další a další značky.Severně od poslední značky dospěla pruzkumná skupina do oblasti Calansio ,což byla oblast tzv .pohyblivých písku.Tyto písky pohřbívají vše.Tato skutečnost vzala odvahu jak posádce v roce 1943 tak pátracímu týmu v roce 1959.Konečná zpráva vyšetřovací komise zněla ,že členové posádky zahynuli v písečných dunách.


Při dalším pátrání po ložiscích ropy byly v roce 1960 náhodou nalezeny pozustatky pěti těl.Experti USAF je identifikovali jako členy osádky Lady.Duležité u tohoto nálezu bylo,že se našly některé věci letcu,které pomohli při identifikaci a co bylo nejduležitější ,že se našel deník druhého pilota poručíka Tonera ,který v něm zachytil posledních 8 dní pochodu ,strádání a utrpení.Další pozustatky tří těl se našli asi 30 km od
první nalezené skupiny těl.

Jak už víme bombardér startoval ze Solluchu dne 4.4. 1943 v 15.10 hodin.Poručík Hatton nastavil autopilota a na jeho rozkaz začala posádka opouštět letoun někdy po 2.00 v noci už 5.4.1943.První vyskočil Woravka,po něm Hays a potom všichni ostatní ,naposled skákal Hatton.Mysleli si že budou zápasit s vlnami Středozemního moře a místo toho následoval dopad do pouště.Všichni byli po dopadu živí a zdraví ,kromě Johna Woravky,který měl problémy s padákem při seskoku se zabil.To ale zbytek posádky nevěděl a mysleli si že Woravku najdou později víc na sever ,jelikož skákal jako první.
Mezitím Liberátor dopadl 26 km jižněji od dopadu posádky.
Letci po přistání zjistili ,že kromě výstroje a svého oblečení a padáku mají jenom pulku nedojedeného sendviče a zpola plnou polní láhev vody.S tak malým množstvím vody vypočítali ,že na každého vyjde jedno víčko vody denně,aby jim zásoba vydržela aspon 4 dny.Ale věřili ,že jsou blízko pobřeží a že je najdou.Letci na kompase nastavili vektor 330 stupnu a vydali se směrem k pobřeží ,v době pochodu volali i jméno Johna Woravky ,kterého si mysleli ,že najdou.Nebudu tu popisovat každý den pochodu,ale podle deníku to bylo strašných 8 dní pochodu v nesnesitelných podmíkách pouště.Letci byli bez vody ,bez jídla ,během pochodu všichni měli puchýře ,někteří oslepli ,výrazně zhubli .No prostě smrt byla pro ně vysvobozením.První skupina v které byl Hatton,Tonner,Hays,La Motte a Adams už byla vyřízena a nemohla dál.Jen v Ripslingerovi ,Shelleyovi a Mooreovi zbývaly ještě nějaké zbytky sil.Tito tři letci postavili ze zbytku padaku skromné ukryty pro svých pět kamarádu a vydali se dál na pochod pro pomoc.Je třeba uvést že všichni piloti ušli od místa dopadu 126 km než těchto pět padlo unavou a z toho další 3 šli dál.Tito 3 ušli ještě něco málo přes 30km a začli postupně umírat.V uterý dne 13.4 1943 bylo po všem .Všichni byli mrtví.

BiGMeaT

Poeet p?íspivku : 69
Age : 23
Location : Topolčany
Registration date : 06. 02. 10

Návrat nahoru Goto down

Re: B-24 Liberator "Lady Be Good"

Příspěvek  BiGMeaT za Thu 01 Jul 2010, 22:39

Tady este par obrazkov










BiGMeaT

Poeet p?íspivku : 69
Age : 23
Location : Topolčany
Registration date : 06. 02. 10

Návrat nahoru Goto down

Re: B-24 Liberator "Lady Be Good"

Příspěvek  Zixi za Thu 01 Jul 2010, 22:57

Dobry prispevok Twisted Evil Ok Thumbs up viac takych!!

Zixi

Poeet p?íspivku : 378
Age : 24
Location : Velké Meziříčí, Česká Republika
Registration date : 07. 07. 08

http://2sqn-csat.xf.cz

Návrat nahoru Goto down

Re: B-24 Liberator "Lady Be Good"

Příspěvek  BiGMeaT za Sun 04 Jul 2010, 21:15

este jedno mam Very Happy ale toje o nemeckom tankovom ese Cool

BiGMeaT

Poeet p?íspivku : 69
Age : 23
Location : Topolčany
Registration date : 06. 02. 10

Návrat nahoru Goto down

Re: B-24 Liberator "Lady Be Good"

Příspěvek  Sponsored content Today at 21:20


Sponsored content


Návrat nahoru Goto down

Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Návrat nahoru


 
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru